Män som hatar kvinnor

Tänker skriva ett blogginlägg angående män som hatar kvinnor och då syftar jag inte på den framgångsrika Millennium-triologin av Stieg Larsson utan på riktiga män som saknar respekt för kvinnor. Jag anser att man bör behandla andra med samma respekt som man själv vill bli behandlad med. Under de senaste året har Örebro plågats av väldigt många våldtäkter mot kvinnor och det har skrämt mig, en människa som kan göra något sådant mot en annan människa har allvarliga psykiska problem. Själv har jag hela tiden känt mig otroligt lyckligt lottad som inte själv råkat ut för något överfall och för att inte heller någon i min närhet har gjort det. Det senaste dygnets händelser har dock fått mig att tänka om. Man kan våldsföra sig på en kvinna på fler sätt än det fysiska, det som vi ofta glömmer bort är den psykiska misshandeln som sker hela tiden och som vi kanske inte tar på så stort allvar förrän det verkligen går över gränsen. Vi blir ofta först medvetna om den då det redan är för sent. Jag anser inte att det är ok att säga vad man vill, yttrandefrihetsgrundlagen i all ära men samtidigt är det viktigt att tänka sig för vad man säger, i mina ögon får du yttra dig så länge du inte medvetet försöker såra någon annan människa och så länge du behandlar andra med respekt. Som kvinna ska man inte tillåta någon att kallar en för skällsord. Jag och mina vänner har ofta diskuterat just det att män som har varit med flera kvinnor ofta blir omnämnda som "erfarna" medan kvinnor som varit med flera män blir kallade för "hora". Vad ska en kvinna svara på det? I mina öron är det bara struntprat och jag förstår inte hur man kan nedvärdera en annan människa så grovt. Hur mycket man än försöker att inte höra orden så finns de ändå där för tyvärr är det så att hårda ord fastnar lättare än vänliga. Vill skicka ut en hälsning till alla killar och män där ute att fundera en extra gång nästa gång ni blir upprörda och är på väg att säga något dumt till en kvinna i er närhet, oavsett om det är någon ni känner väl eller inte för tro mig orden fastnar ändå. Sedan vill jag även skicka ut en hälsning till alla tjejer och kvinnor där ute att hålla huvudet högt och inte acceptera någon typ av misshandel vare sig den är fysisk eller psykisk. Alla män har från början kommit från en kvinna, så var rädd om dem.


Kommentarer
Postat av: Gammal hällabrottare!

Riktigt bra skrivet!

2010-12-27 @ 06:41:27
Postat av: Anonym

Bra skrivet

2010-12-27 @ 17:45:32
Postat av: Karro

hej! superbra skrivet av dig håller med

2010-12-27 @ 17:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0