Äntligen framme i Nanjing!!



Celina vid ankomsten i Shanghai

Anlände till Shanghai tidigt fredag morgon Shanghai-tid och fick vänta en stund på Celina vid flygplatsen. När vi sedan skulle boka tågbiljetter till Nanjing så var varenda tåg fullbokat. Helt otroligt men samtidigt förståeligt eftersom det kinesiska nyåret närmar sig och alla ska hem till sina familjer, och då är det inte några miljoner vi pratar om utan cirka 1,5 miljarder kineser som ska hem. I Sverige är vi 9 miljoner (läs miljoner) och trafiken blir kaotisk, i Kina så går alla tåg enligt punkt och pricka. Det är underligt. I alla fall, det enda tåget som fanns var ett nästa morgon klockan 04.48... ja det var inte så mycket annat att göra än att boka det och ta in på ett hostel. Kan meddela att när vi sedan anlände till Shangais södra tågstation 03.53 nästa morgon så finns det inga stället att köpa mat på. Jag bara konstaterar det utifall att någon av er någon gång kommer finna er i samma sits. Men till slut kom vi iallafall fram och nu är internet fixat med, dock är det ganska kallt inomhus. Ungefär 10 grader för att vara mer exakt. Så det är bara att klä på sig allt man har, vira in sig i filtar och använda innetofflor som jag införskaffade mig idag. Var äve på Ikea med Alan för att köpa lite lakan och handdukar till mig, undra om Ikea här i Kina har sett eller hört något från Uppdrag gransknings program om just Ikea och Ingvar Kamprad i måndags. Jag tvivlar lite på det. Jajaaa har precis kollat klart The Shining, klockan är 23.00 här och jag är ganska trött, ska kanske sova snart. Får se var vi hittar på imorgon, vi är ju LEDIGA om någon missat det. Vi har semester. Som man ibland kan kalla det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0