Shanghai (Shangjing?) storytelling

.... efter en helt perfekt helg i Shanghai med Sofia.

Torsdag: I väntan på Sofia så äter jag japanskt och går ut och festar lite med några vänner i Shanghai. Det blir en ganska sen kväll så självklart försover jag mig lite...

Fredag: Blir som sagt lite sen så stressar in i en taxi och förklarar att jag är sen och ska hämta upp en kompis på flygplatsen, taxichauffören är hur snäll som helst och efter att ha småpratat med honom hela vägen inser jag att jag faktiskt kan bättre kinesiska än jag själv trott. Såklart är det rusningstrafik men hinner såsmåning om fram till flygplatsen till en väntande Sofia, taxichauffören är supersnäll och erbjuder och skjuts tillbaka till ett bra pris och helgen kan börja. Första dagen tillbringar vi på en fejkmarknad där det blir en hel del köp gjorda, som Sofia beskrev det: "It was the best of times, it was the worst of times (för plånboken....)". Vi drog tillbaka till vårt hostel väldigt nöjda och däckade i 4 timmar innan vi drog till Shanghai Financial center, Shanghais högsta byggnad och världens tredje för ett besök på högsta våningen. Det var helt sjukt högt upp och att se Shanghai från höjden på kvällen är helt fantastiskt. Efter det blev det en sen middag i området kring Xin tian di samt ett besök på älskade Starbucks.

Shanghai från ovan

Lördag:
Regn, regn, regn… Men när jag tänker tillbaka så märkte inte någon av oss att det faktiskt regnade. Vi  tog en kort promenad till kända turistområdet kring Yuyuan garden vilket är lite som ”chinatown” mitt i Kina. Vi såg tehuset och shoppade souvenirer och liknande i alla de hundratals små butiker och gatustånd runt om, när vi kände oss nöjda gick vi hem, fixade till oss och tog en tidig middag på Lost Heaven som Elli hade tipsat om. Helt sjukt god kinamat!! Kan verkligen rekommenderas!! Vi tog nått glas vin och någon drink innan vi drog vidare och tog ytterligare ett par drinkar på en annan restaurang. Vi insåg även under kvällen att det var exakt ett år sedan vi tog studenten… exakt ett år senare satt vi mitt i Shanghai (en av världens största städer) och bara njöt av livet. Sometimes life’s good. Under kvällens gång besökte vi även två av Shanghais hetaste klubbar, först Bar Rouge och efter det M1nt. Fick för övrigt reda på att det är en svensk kille som är resident DJ på Bar Rouge, jag gillar den klubben. Sofia tvivlar inte längre på mig när jag tidigare sagt att de som inte varit i Shanghai och festat vet inte hur man festar. Det är verkligen sant. Det är i Shanghai det händer jag säger bara det. Lite roligt är också hur vi svenskar som bara är 9 miljoner invånare lyckats etablera oss så sjukt bra i världen, på en restaurang mitt i Shanghai hör vi helt plötsligt svenska strömma ut genom högtalarna. 



Yu yuan garden, gamla stan med Starbucks mitt i smeten


Dinner and wine at Lost Heaven

Söndag: Efter en galen lördagskväll kände vi att en söndagsbrunch skulle sitta fint dagen därpå. Brunch är sjukt populärt i Shanghai och alla äter det på helgerna. Vi hittade ett ställe som heter Sasha’s som hade helt sjuuuukt god brunch!!! Där fanns verkligen allt!! Sallader, couscous, lax, potatis, lamm, bröd, juice, kaffe, te, frukt och till och med efterätter. Det var riktigt exklusivt och vi kände snabbt att brunch är en ny favorit. Var fortfarande mätt sent på kvällen… Vi strosade runt i franska kvarteren och såklart hann vi med The Bund innan vi framåt eftermiddagen tog ett tåg mot Nanjing. Senare blev det middag på Ellen’s tillsammans med Celina och Natalie. En helt perfekt helg med andra ord. Det bådar gott inför veckan.


Sasha's, bästa brunchstället


Franska kvarteren med de karakteristiska träden längs gatorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0