Ledsen... men det finns en värld utanför USA!

Amerikanare kan verkligen vara helt otroliga. Det är jätteviktigt att alla vet alla regeringsmän i den amerikanska regeringen, kan rabbla presidenter, vad som händer i finansbranchen osv. Men vem som styr i Storbrittannien, vad som egentligen händer i Libyen eller vilket land som är kända för sina klockor är mindre viktigt. Jag är ledsen alla amerikanare, men det finns faktiskt en värld utanför USAs gränser, en värld som ni kanske borde lägga ner lite mer tid på att förstå. Jag blev nästan mörkrädd idag, på lektionen diskuterade vi Kina samt olika resmål och kom in på vilket som var världens högsta berg. De flesta visste att det var Mount Everest och när vi började diskutera var det låg så var det en amerikan i min klass som öppnade munnen:
"But Mount Everest, that't in America right!" Jag tappade hakan och sen började jag skratta och var tvungen att slänga in en kommentar i stil med: "ni amerikanare tror jämt att allt handlar om USA." Min lärare skrattade och tyckte att det var bra sagt. Jag blir så trött, snälla land vakna, ni är inte solen som allt kretsar runt.

Celina och Natalies lärare kommenterade också USA idag, hon tyckte att USA allt för ofta lägger näsan i blöt vad det gäller saker de egentligen inte har med att göra. Allt kretsar inte kring USA. De kanske skulle börja lägga ner lite mer tid på övriga världen och vad som händer där. Jag tror att andledningen till att så många svenskar är så allmänbildade är för att vi har insett att vi är ett litet land och att vi måste lära oss att förstå den övriga världen om vi vill komma någonstans överhubudtaget. Och kolla hur långt vi har kommit med. Ju mer tid man spenderar utanför Sveriges gränser desto mer stolt blir man över att vara svensk. Nästintill alla känner till Sverige mer eller mindre, och det genom saker vi kan vara stolta över. Vi har aldrig varit i bråk med något annat land den senaste tiden, vi är världens mest demokratiska land, vi har hur många entreprenörer som helst och skolan gör att barn och ungdomar växer upp till kanske världens mest allmänbildade folk.  

Mount Everest ligger väl i USA.
H&M är ju amerikanskt.
Einstein var ju amerikan.
Skype är ju en amerikansk uppfinning.
NEJ, NEJ, NEJ och återigen NEJ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0