Tips

Tenta-perioden närmar sig med stormsteg, iallafall för oss här på tekniska högskolan i Linköping, och tänkte då passa på att tipsa lite om olika pluggtips jag själv brukar använda mig av.
1. Sätt tidsgränser
Det är viktigt att sätta tidsgränser för hur mycket man pluggar. Själv brukar jag försöka studera från 8.00-17.00 varje vardag, lyckas man hålla det har man hela kvällarna att göra annat utan att känna sig skyldig. När tenta-p närmar sig är det lätt att skrida över de gränserna och det är inget konstigt så länge man har kontroll, men har man pluggat flitigt under läsperioden innan så behöver man faktiskt inte sitta hela nätterna ändå.
2. Framförhållning
Otroligt underskattat.
3. Morgonstund har guld i mun
Personligen pluggar jag allra bäst på morgonen efter en kopp kaffe. För mig är det den absolut mest effektiva tiden, har man schemalagd tid från klockan 10 kan det vara ganska värt att ändå gå upp lite tidigare och börja dagen klockan 8. De där två första timmarna kan bli oerhört produktiva.
4. Sällskap
För många innebär det mer snack än plugg att studra tillsammans med någon annan. Det kan dock vara nyttigt att ha någon att diskutera med om det är någonting man inte tidigare förstått, ofta lyckas man tycka olika saker är viktiga (och därav antecknat olika saker) och kan då använda det till allas fördel. Det är därför viktigt att hitta någon som har samma ambitionsnivå som man själv, gör man det blir plugg-passen betydligt mer effektiva än om man endast skulle sitta själv och traggla. Ett tips är också att inte vara för stora plugggrupper, kanske räcker det med 2-3 stycken.
5. Belöning
Belöningssystemet är väl känt och det fungerar. Dvs. om man använder det på rätt sätt. Själv funderar jag på att köpa en riktigt stor godispåse till helgens hårdplugg. Det kommer jag att vara värd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0